. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  

Henk Peeters                          

Henk Peeters 2008 en fotograaf Truus Peeters-Nienhuis, de vrouw van Henk Peeters                    
                  
Henk Peeters in zijn atelier met Marianne van Gils 2008
13 April 2013 overleed beeldend kunstenaar Henk Peeters
Lid en medeoprichter van de NUL groep, en van 1957 tot 1972 leraar op de ABKK, de Academie voor beeldende Kunst en Kunstniijverheid te Arnhem. In 2008 exposeerde hij met Wieke Tertpstra bij het Kunstenaars Centrum Bergen, het KCB. Die expositie, 'Transformatie III', werd door Noor Sternheim geopend, hij was een een belangrijke leraar voor haar. Voor de expositie ging Marianne van Gils, destijds directeur van het KCB en nu conservator van Museum Kranenburgh, samen met Noor hem bezoeken.
Hierbij delen van de openingstekst:
"Henk Peeters was vanaf 1957 docent aan de Academie voor Beeldende Kunst en Kunstnijverheid, de ABKK te Arnhem. Vanaf 1961 was ik daar leerling Vrij Schilderen en Grafische Technieken. Als bijvak kregen wij van Henk Peeters, mijnheer Peeters, Pééters, platenhoezen, affiches en boekomslagen ontwerpen. Het was vlak voor de doorbraak van de Beatles en de Rolling Stones, dus onder de les draaide hij platen van de in die tijd heftige vernieuwende moderne jazz van Eric Dolphy, Max Roach en Clifford Brown...zeer inspirerend.... Soms gingen een paar leerlingen erbij swingen, dat vond hij goed. Ondertussen vertelde hij bevlogen over de avant-gardistische kunststromingen: Dada, Zero en NUL....
Henk Peeters was een vrijmoedig man, die zich openstelde voor de leerlingen, ieder zijn eigen weg liet volgen en hulpvaardig materiaal kwam aandragen dat eventueel daarbij bruikbaar en nodig was. Hij was laconiek, had veel gevoel voor humor en maakte met uitgestreken gezicht grappen, die zó dicht bij de realiteit leken te staan, dat je er bijna intuinde.
Vanaf 1962 kregen we van hem ook kunstgeschiedenis. Die lessen waren doorkneed met theorieën van filosoof en dierkundige Haeckel, en de toen vernieuwende ideeën van psychiater Jung. Ook maakte hij ons duidelijk dat vanaf de Prehistorie alle kunstuitingsvormen de revue waren gepasseerd en alles al gedaan was  op het gebied van de beeldende kunst: We waren wat de kunst betreft, beland bij het einde der tijden. Dat paste goed bij zijn NUL groep, maar voor ons toén jonge mensen, die hun eigen vorm nog niet gevonden hadden, was het niet zo'n hoopvolle boodschap. Gelukkig dreef dat veel tegendraadse 'kunstenaars in de dop' ertoe te bewijzen dat het tegendeel het geval was.
In ieder geval ging het leven op de academie gewoon door. Het begin van de seksuele revolutie was daar en verschillende meisjes-in-nood gingen voor een abortus naar Londen. Henk Peeters was toen al jaren actief lid van de NVSH, en is dat nog steeds. Op dringend verzoek van wanhopig directeur Harry Verburg, gaf hij tijdens zijn kunstgeschiedenislessen ook seksuele voorlichting en attendeerde ons op de NVSH.
Henk Peeters en zijn vrouw Truus Nienhuis wonen 32 jaar in een in 1911 gebouwd jachtslot op landgoed Het Leusveld in Hall, dat beheerd wordt door Natuurmonumenten. Er is een beek, er is bos en vlak voor hun huis een weide, waar vanaf de lente koeien grazen.
Op deze expositie toont hij alleen werken die hij vanaf 1997 maakte.
Hij werkt met materialen die op zijn weg komen, dat kan van alles zijn: kunstgras, poederdonzen, veertjes of stukken dakbedekking.
Een uitzondering vormt een met zwarte acrylverf op plastic gemaakt schilderij, waarmee hij laat zien dat hij een mogelijkheid openlaat om eventueel weer terug te keren naar de schilderkunst.
Veel van zijn werken zijn naar vriendinnetjes van vroeger genoemd, zoals naar zijn eerste vriendin Plony, naar Ankie, en naar een vriendin die hem veel geholpen heeft, Moniek. Er hangt ook een 'Truus-Triptiek', genoemd naar 'Zijn huisvrouw', zo zei hij.
Zijn hier getoonde werk doet mij sterk denken aan een Rorschach- of inktvlektest, maar gelukkig behoeven wij daar niets in te zien en als wij dat wel doen, dan is die betekenis geheel aan onszelf. Dat heb ik wel geleerd van Peeters."
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Still van 'Cas en Yka's Blog 2009'
Noor Sternheim maakte in 2011 een videootje van hond Cas, kijkend op een laptop naar het filmpje met schapen en de bouvier 'Yka' op de Hilversumse heide. Het blog heet Yka Sweetkokomo, naar de hond van Peter Cottaar, de man van Noors schoonzuster Manny Cottaar-Rodenburg. Het videootje is te zien op YouTube getiteld:´Cas en Yka's Blog 2009´. En ook op Peters blog in 2011 met de titel 'CAS KIJKT YKA'
Peter Cottaar overleed februari 2013 op 69-jarige leeftijd.